Oldřich Sova

Oldřich Sova

Oldřich Sova alias OwlCastle aneb Sovička
Oldřich Sova
OwlCastle@seznam.cz
Nacházíte se na stránkách RC modelaření ...

Stránky se průběžně doplňují podle tvorby modelů

Mistel DFS 230 & Bf-109E.JPG
Owl Wind - motorové samokřídlo

Rozpětí: 2000 mm
Délka: 640 mm (od nosu po konec wingletů)
Výška: 202 mm
Hmotnost letová: ..... g
Plocha křídla: 45,5 dm2
Plošné zatížení: ..... g/dm2
Motor:1400 ot./V
Vrtule: APC 7x6
Serva: winglety - Corona CS-239MG, křidélka (elevony) - Hobby King HK-15176
Regulátor: Hobby King 30A
Vysílač: Hitec Eclipse s Assan X8-2,4GHz + přijímač X8 R6 6Ch 2.4GHz
Baterie: 3s Turnigy Nano Tech 1500 mAh
Dlouho jsem si pohrával s myšlenkou postavit si samokřídlo dle vlastní konstrukce včetně profilů a tzv. "své" koncepce s nějakým přídavným experimentem.
Původně jsem vytvořil plán na Northrop N-9M - dvoumotorové samokřídlo, poháněné dvěma motory..
Postupem času jsem začal pokoukávat po křídle Horten PUL-10 avšak nejvíc se mi líbil úhel křídel blížící se křídlu Horten Ho IV.
No a nastal problém, který jsem naštěstí vyřešil rychle a po svém..
Prostě jsem upustil od plánu Northropa s nápadem, že si vymyslím křídlo vlastní ( Soví ). :-)
V hlavě jsem sesumíroval klady různých křídel a vytvořil si představu: šíp by měl být podobný jako Ho IV., kabinu pro jednoho pilota podobnou jako PUL-10 s tím, že do budoucnosti by se mohl "trup" s kabinou jen mírně upravit pro přípaný experiment s elektro turbínkou, navíc jsem chtěl experimentovat, tak jsem si dal úkol vymyslet funkčnost uší podobných wingletům. Navíc novým "mým" nevymyšleným a nepraktikovaným způsobem.. :-) Jak se říká: "Znám zkratku. Je sice delší, ale zato horší cesta."
Nějaké cíle a experimenty já moc rád.. Něco vymyslet a vyzkoušet, to je moje..
Tak nejprve jsem se chopil vyřezání křídel a slepení každé poloviny ze dvou kusů.
No a potom nějaký ten rok ležely na skříni..
Přišel čas (po létech), kdy mi v horoskopu vyšlo, že mám dokončovat dlouhodobě odkládané projekty a nedokončené práce.. :-D
Tak jsem si hned vzpomněl na modelařské resty.. :-D
No a počal je pomalu připravovat na dokončování..
Pustil jsem se tedy na zatím největší křídla, která zabírala na skříni hodně místa a spustil projekt Owl Wind!
Owl Wind

Owl Wind

Brzdné uši vlastního návrhu k Owl Wind
Vlepení výztuh

Vlepení výztuh

Výřezy na serva

Výřezy na serva

Zpevnění hran

Zpevnění hran

Zpevnění hran papírovou lepící páskou (slinící) :-)
Samotné slepení polovin křídel jsem odložil na později, jelikož by byla v našem bytě skoro již neskladná a pustil jsem se do vymýšlení funkčních uší (wingletů).
Chtěl jsem, aby byla kolmá a plnila funkci aerodynamických brzd. Tedy aby při vychýlení kniplem výškovky začala zvolená strana brzdit a docílilo se tím tzv. ploché zatáčky.
Zasedl jsem za PC a začal v grafickém programu navrhovat na virtuální papír všemožné různé varianty, s tím, že jsem se snažil neokopírovat již vymyšlené..
Nakonec se mi podařil husarský kousek, který mě napadl při koupání na brněnské přehradě, kterou brázdily plachetnice..
Doma hned skočil za PC a šupnul to do návrhu a začal to pilovat, aby to bylo to pravé ořechové.
Nápad mě poskytl pohled na lodní kormidlo.
Vytvořil jsem si plán, z balzy hned vyříznul tvar ucha a ze čtyř kousků jsem stvořil na sucho první neopracované ucho.
V Corelu si virtuálně odzkoušel funkčnost a vše napovídalo tomu, že to bude paráda - funkční paráda.
Vypracoval jsem tedy zrcadlově druhé ucho a pustil se do lepení a opracovávání jejich částí.
Vytvořil jsem panty z papírových dutinek a nerezového drátu, vše polepil a nakonec vlepil páky a čekal na proschnutí.
Potom to byl balzám na modelářskou duši - pěkně to fungovalo.. :-)
No a to už bylo nakročeno ke slepení křídel.. :-)
Pochopitelně ještě výztuhy, výřezy na serva elevonů, kabeláž, bovdeny apod.
Potažení

Potažení

Oboustranné potažení celého křídla kloboukovým papírem
Pro představu

Pro představu

Představa umístění pilota..
Proschnutí

Proschnutí

Proschnutí potahu kloboukovým papírem
Elektronika

Elektronika

Místo pro elektroniku
Nato jsem slepil obě poloviny k sobě, nechal proschnout, vykytoval šlehaným lehčeným kytem, přebrousil a polepil ochrannou papírovou páskou na zpevnění náběžných a koncových hran.
Při prosychání jsem nalepil koncové uši a čekal na důkladné proschnutí.
Po proschnutí jsem vyřezal drážky pro kabeláž uší (rozhodl jsem se navíc pro poziční osvětlení), vlepil drátky a počal si chystat střihy kloboukového papíru pro potahování.
Zředil jsem si Herkules na konzistenci smetany, připravil si nástroje a křídlo potáhl, zatěžkal a nechal proschnout.
Žena zrovna nadšená z dvoudenního schnutí nebyla, ale taktně to přetrpěla..
Proschnuté křídlo jsem taktně sklidil do svého kouta a počal vymýšlet vizualizaci kabiny, motorového prostoru a umístění baterie a elektroniky.
Vyříznul jsem ve středu obdélníkový prostor a vylepil prostor ve tvaru krabičky, kam jsem umístil serva uší, přijímač a svoji vymyšlenou elektroniku pozičních světel.
Pro baterii jsem vymyslel přidané břicho ve tvaru lodičky vytvořené z překližky, oblepené polystyrenem, opracovaným do ladných tvarů a potáhnul jej opět papírem.
Zbývalo ještě zhmotnit představu tvarů kabiny, kokpitu, motorového prostoru a pustit se do další čas zabírající činnosti.. :-)
Představu jsem "hodil" na tvrdý papír v podobě bokorysu a nárysu a později podle něj vysochal kabinu s motorovým tunelem z polystyrenu a zároveň celek použil na tvorbu litého kopyta pro tvorbu průhledné kabiny. Nejprve jsem polystyrénový celek kabiny natřel mydlinovou vodou (jelenem) a než jsem namíchal sádru bylo obeschlé.
Polil jsem kabinu řidší (jak jinak než modelářskou) sádrou a čekal, dokud neztvrdne.
Po vytvrdnutí a částečného proschnutí jsem tzv. negativní formu měl již skoro nachystanou na vylití pozitivního kopyta pro tvorbu průhledné kabiny.
Stačilo opět ponatírat (tentokrát důkladněji) mýdlovou pěnou z jelena, zabezpečit otvor formy plastelínou, namíchat sádru, řidší sádrou formu vylít a vyčkat do vytvrzení a dozrání.
Poklepem jsem krustu formy rozklepl a vylouplo se nádherné kopyto pro budoucí průhlednou kabinu.
Ač bylo velmi teplo, sušení tohoto vcelku masívního kopyta trvalo přes týden.
Po týdnu nezbývalo, než zkusit kabinu vytvořit - opět jsem zvolil metodu pečení - moje nejoblíbenější.. :-)
Kopyto jsem zajistil do PETky od Coca Coly, rozehřál troubu na 250 a dal za pomocí horko vzduchu na minutu péci.
No a výsledek byl parádní a napoprvé! :-)
Winglet

Winglet

Brzdné ucho jako winglet
Forma

Forma

Tvorba negativní formy kabiny
Forma

Forma

Vyklepnutí z formy - okopírovaní tvaru kabiny
Formy

Formy

Zalití negativní formy okopírovaného tvaru kabiny
Formy

Formy

Všechny formy a originální tvar kabiny
Kabina

Kabina

Příprava k pečení kabiny pro samokřídlo Owl Wing
Kabina

Kabina

Upečená kabina z PETky od Coca Coly
Kabina

Kabina

Na to přišlo trochu mravenčí práce s vymyšlením a vytvořením kabiny a jejím uchycení i s břichem ke křídlu.
Představu jsem měl, tak jsem se do toho pustil.
Vytvořil jsem nasávání vzduchu za kabinou a vzduchový tunel vedoucí k motoru, dutinu pro regulátor, který bude procházejícím vzduchem ochlazován.
Hned na to jsem se pustil do odřezání prostoru pro kabinu, vytvořil kokpit, vytmelil rádius a vše potáhl kloboukovým papírem a po důkladném proschnutí počal natírat a tvořit páky, přístrojovou desku apod.
Až bylo vše hotové a nalepené, vlepil jsem kabinu a vytvořil její lemování (namočená papírová páska lepená Herkulesem).
Kabinu jsem oblepil maskovací páskou a tím byla přichystána na nástřik barvou.
Potom jsem se vrhl na tvorbu břicha, znázorňujícího prostor pro pilota a výsuvné středové kolo, kde bude umístěna pohonná baterie.
K tvorbě mě stačila překližková bedýnka od cizokrajného ovoce a pláty XPS polystyrenu.
Překližkové bočnice jsem nahřál nad párou a prohnul do symetrického tvaru a vlepil na kryt.
Vše jsem oblepil polystyrenem, zabrousil do ladného tvaru a vytvořil dvířka s uzávěrem.
Vše jsem opět polepil kloboukovým papírem a spodek břicha ještě navíc papírovou páskou pro zpevnění - tím bylo i břicho připraveno k nástřiku.
Doladil jsem ještě nějaké dodělávky na křídle a připravil je také k pozdějšímu nástřiku.
Teď jen zbývalo zvolit si barvu a konečný vzhled.
Vymýšlel jsem, špekuloval a nakonec jsem se rozhodl pro tmavě žlutou až žlutooranžovou barvu.
Vybral jsem tmavě žlutou (žlutooranžová nebyla).
No a tak jsem se do toho po páru deštivých dnů konečně pustil.
Stříknul jsem vše několika slabými vrstvami a nechal vše proschnout.
Břicho

Břicho

Kabina

Kabina

Kokpit

Kokpit

Nástřik křídla

Nástřik křídla

Už mi zbývá jen usadit lože motoru, motor a vytvořit mu kryt.
Vše smontovat, poprosit kolegu o naprogramování vysílače, nabít baterii a huráá to jít vyzkoušet!
Konečně jsem se dostal k pokračování.
Motor jsem i s elektronikou usadil, sešrouboval kabinu se spodní částí trupu, osadil baterií a ....
Dost jsem se podivil.
Bylo to těžší na "ocas", tedy už dosti za plánovaným místem těžiště.
Zbyla mi volba, buď předělat trup s motoren (zkrátit původní velikost uchycení motoru a upravit spodní část trupu odlehčením) nebo nacpat zbytečně dost závaží k nosu do spodní části trupu.
Zvolil jsem horší a zdlouhavější cestu - předělání trupu a motorové části.
Spodní část jsem vzadu odříznul, odlehčil a motorové uchycení zkrátil o dobré 4 cm. Motor jsem opatřil krytem z víčka nějaké pěny na holení a vše znovu přestříknul.
Těžiště se i bez závaží o dost posunulo vpřed, takže by se dalo říci, že již bude křídlo létatelné.
Pro zálet asi však přece jen použiji ještě trochu závaží na nos.
Je lepší sklouznout po nose k zemi, než se vzepjat a padnout po křídle, kde jsou následky drtivější.. Nyní si ještě "hraji" na přizpůsobení jasu a seřízení cyklu záblesků pozičních světel na nově pořízené vysoce svítící zelené a červené LEDky. A uvidíme výsledek snad již brzy.
Flying wind Owl

Flying wind Owl

Elektronika

Elektronika

Owl Wind

Owl Wind

Samokřídlo Owl Wind
Samokřídlo

Samokřídlo

Před první záletovou zkouškou..
Tak konečné úpravy již dozněly, zábleskový modul jsem dokončil, seřídil a nainstaloval spolu s vysoce svítícími LEDkami.
Diody (tedy jejich průhledné pouzdro) jsem trošku mechanicky upravil pro lepší viditelnost záblesků ze země.
Také jsem vytvořil nalepovací (vodní obtisky) loga na nos kabiny a název na motorovou část trupu.
Odspodu jsem si na křídla vytvořil šablony nápisu, stejmě jako logo na uších a vše stříknul černou barvou.
Nyní jen vychytat pro zálet chvilku klidného nevětrného podnebí a huráá poznat výsledek návrhu a celé práce...
Dnes se mi to podařilo, nefoukalo a nepršelo, tak hurááá..
Odpoledne jsem zašel do vyšší neposečené vojtěšky a šup..
Křídlo se po hodu a motoru v plných obrátkách sneslo nosem k zemi a nereagovalo moc na výškovku - naštěstí se nic nestalo..
Uzmul jsem polovinu olověné zátěže z nosu, pustil motor, hodil a ...
Křídlo se proneslo, avšak opět šlo nosem k zemi a než jsem stačil stáhnout plyn, uvolnil se mi na šroubkách motor (dva zmizely).
Sednul jsem do auta a jel k domovu tvořit změny - ubrat druhou polovinu olověné zátěže a použít delší a silnější vruty (ty na uchycení serv byly krátké a malé)..
Po úpravě jsem navečer už nevydržel a jel to zkusit znovu s pocitem, že teď už to musí vyjít..
Opak byl pravdou, jak se říká, tak do třetice..
Plný plyn, odhození a krátký stoupavý let, stažení plynu a zkouška bezmotorového kluzu - přitažení a po křídle dolů...
Tak vojtěška zachránila co se dalo, naštíplo se jen ucho, které jsem na místě slepil sekundovým lepidlem, posunul baterii více na nos (težiště trošku dopředu) a hurá!
Plný plyn,odhoz, mírné potažení výškovky a letííííí!
Stáhnul jsem plyn a klouzalo, dal jsem ještě pár pomalých okruhů a šel z důvodu zatmívání přistát.
Přistání bylo více na rychlosti z obav padnutí po křídle v malé výšce, ale lehké do vojtěšky.
Na tento pohon při plném plynu letí doumetrové křídlo jako drak, až mám obavy o jeho pevnost :-) .
Ještě to bude chtít trošku laborovat s mírným točením do prava a pravděpodobně mírným vyosením motoru nahoru, ale na další let se už těším.
P7041851.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one