Oldřich Sova

Oldřich Sova

Oldřich Sova alias OwlCastle aneb Sovička
Oldřich Sova
OwlCastle@seznam.cz
Nacházíte se na stránkách RC modelaření ...

Stránky se průběžně doplňují podle tvorby modelů

Mistel DFS 230 & Bf-109E.JPG
Ligeti Stratos S3
Měřítko: 1/5
Rozpětí: 1116 mm
Délka: 512 mm
Výška: 202 mm
Hmotnost letová: ..... g
Plocha křídla: 14,9 dm2
Plošné zatížení: ..... g/dm2
Motor: .............ot./V
Vrtule: .........
Serva: ............
Regulátor: .......
Vysílač: Hitec Eclipse s Assan X8-2,4GHz + přijímač X8 R6 6Ch 2.4GHz
Baterie: ....mAh
Tak jsem se jednou rozhodl podívat do Austrálie..
Tedy jen virtuálně ve svých DVD s 3 view pohledy letadel a plány..
A ejhle, byl jsem překvapen tímhle ultralehkým strojem..
Jaké bylo moje překvapení, když jsem si o něm něco vygooglil, to by jste asi ani nevěřili.. Tak jako ani já..
Zase mě to vrátilo zpět do naší republiky..
Jak to?
V překladu: Karel a Helena Ligeti /manželé/ utekli z Československa přes železnou oponu v roce 1977 do Austrálie, kde se společně pustili a pokračovali v otcových stopách - k návrhům a tvorbě letounů, z něhož nakonec vznikl tento úžasně lehký ultralight.
Tak teď nevím, zdali stavím český nebo australský stroj.. :-))
Nicméně, zaujal mě svojí koncepcí a zajímaly mě letové vlastnosti, jelikož výškové kormidla byla paradoxně použita na spodním delta křídle /vpředu/ a křidélka na téměř rovném horním křídle vzadu..Po delším váhání jsem se pustil do tvorby plánů s tím, že si jej někdy postavím podobně, jako Fauvel A.V. 221 se kterým do budoucna taktéž počítám..
Ligeti stratos

Ligeti stratos

- žebra trupu..
Ligeti Stratos

Ligeti Stratos

výřezy trupu
Ligeti

Ligeti

počátek tvorby trupu
Ligeti

Ligeti

slepená motorová část
Plány jsem před nedávnem dokončil a paradoxně jsem si ve volných chvilkách ( které jsou pro modelaření až tak krátké, že se nevyplatí tzv. ani nic většího vytahovat ) vytiskl žebra z mých plánů na "bedýnkovou" překližku z cizokrajného ovoce a po chvilkách volna je vyřezával postupně až do té doby, že jsem vlastně zjistil, že již mám po více než týdenních pětiminutovkách vyříznuté na trup všechny..
Chyběla mi však překližka 1,5 mm na boční žebra, tak jsem si ji objednal a čekám až dorazí..
Mezitím se zase po chvílích pustím do Čmeláka, abych popojel s mými resty z minulosti..
Překližka již dorazila a jak je vidět na druhém obrázku, těch pětiminutovek bylo víc, než jsem si myslel a já dodělal kompletně výřezy trupu a připravil se tak na pozdější lepení.
K němu jsem se dostal po delší době až dnes a hned jsem se pustil do lepení skeletu.
JEŠTĚ PŘED CELKOVÝM LEPENÍM SI NĚKOLIKRÁT NASUCHO VYZKOUŠEJTE POSKLÁDÁNÍ CELÉ SESTAVY!
Jednak si tím nacvičíte nejvhodnější postup popřípadě si můžete poopravit nějakou tu vaši nepřesnost při vyřezávání.
Já to vyzkoušel, ale i přes to, že díl žebra č.2 mi šel nasadit silou, jsem si myslel, že při potření lepidlem to bude lépe klouzat (omyl)...
Pustil jsem se tedy do lepení..
Jak je vidět podle sledu fotek, nejprve jsem slepil koncovou část pro budoucí motor a pokračoval nalepováním žeber postupem odzadu.
A jak jsem se dostal na žebro č.2 a natlačoval jej do výřezu, praskla mi přední část hlavního spodního překližkové části trupu.
Tak jsem na ni tedy nejprve nalepil žebro č.1 a zajistil dílem shora /kosodélníkem se zobáčkem/ a potom nalepil i žebro č.2 a nechal proschnout.
Mezi dobou schnutí ulomeného nosu jsem se pustil do lepení dna do účkových žeber a nato i bočnic prostoru, který bude sloužit pro baterii, přijímač a ostatní nutnou elektroniku modelu.
Po slepení se vytvořila úhledná krabička, která navíc zpevňovala celou hlavní část trupu..
Ještě před celkovým zavadnutím jsem spěšně pečlivě nalepil čelní slepený a již zaschnutý celek přední části trupu ( nosu ) a vlepil jej na původní místo zlomu..
Dokud bylo lepidlo stále jen zavadnuté, pustil jsem se do nalepení bočních stabilizačních žeber, která zárověň slouží nejen jako zpevnění celé konstrukce, ale svou částí i jako dosedací protikus pro kabinu celého kokpitu.
Nalepil jsem tedy jak levou, tak i pravou část, zkontroloval a doladil roviny či nákruty, za jistil proti pohnutí a celý skelet jsem dal na důkladné proschnutí a vytvrzení lepidla.
Po vytvrzení jsem hlavní část nafotil pro vaši představu mojí konstrukce.
Zítra mě ještě bude čekat nalepení horních vnitřních bočnic tak, aby do nich sedl kryt bateriového prostoru sloužícího i jako dno kokpitu pro nalepení budoucí bysty pilota.
Později mě čeká tvorba křídel, ale především ještě výzkum a vývoj celkového osazení mechanickými částmi řídící elektroniky, předního řiditelného podvozku spojeného se směrovkou, tedy spíš brzdícími klapkami apod..
Hlavní skelet

Hlavní skelet

trup Ligeti Stratos
Ligeti Stratos

Ligeti Stratos

pohlet na skelet z boku
Ligeti Stratos

Ligeti Stratos

skelet z jiného úhlu pohledu
Ligeti

Ligeti

prostor pro motor a regulátor
P7041851.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one