Oldřich Sova

Oldřich Sova

Oldřich Sova alias OwlCastle aneb Sovička
Oldřich Sova
OwlCastle@seznam.cz
Nacházíte se na stránkách RC modelaření ...

Stránky se průběžně doplňují podle tvorby modelů

Mistel DFS 230 & Bf-109E.JPG
Porovnání XPS materiálů různých výrobců pro moje RC modelářství.

XPS Roofmate SL - světle modrý
XPS Bachl - oranžový
XPS Fibran - modrozelený ( tyrkysový )
XPS Baumit Austrotherm - růžový

XPS Roofmate

XPS Roofmate

XPS Bachl

XPS Bachl

XPS Fibran

XPS Fibran

XPS Austrotherm

XPS Austrotherm

Jak zde na fotografiích vidíte, používám tří druhů materiálů XPS, tak se k nim jen okrajově vyjádřím..
Podotýkám, že jsou to pouze pohledy modelářského směru na použitý materiál a jeho vhodnost k použití v modelářství s jejich vlastnostmi jako takovými..
Jak vidíte na mých modelech, na výškovku jsem většinou používal XPS Fibran s barvou modrozelenou - tyrkysovou, směrovky někdy mívám i ze světle modrého z XPS Roofmate SL-A a motorové gondoly i z oranžového XPS Bachl - tudíž zatím mimo XPS Baumit Austrotherm ( používaného většinou na trupy, bižuterii a piloty ) všechny druhy, které jsem zatím kdy použil..
Nejhůře na opracování, práci s tavnou lepící pistolí, lepidlem a vlastnostmi materiálu se pracuje s XPS Roofmate SL-A.. Použitý na výškovky či směrovky některých letadel, ale i na motorové gondoly Aero C-3B. Materiál je jakoby mastný, teplotně neodolný s purexem málo spolupracující, špatně se na něj nanáší tavné lepidlo /nedrží a zůstávají po něm teplotní důlky/, ale pevnostně vcelku dobrý - na ocasní plochy použitelný...
Já se ovšem pro ty zásadní věci rozhodl, že pro modelařinu si ho již nekoupím - dosti se u něj člověk navzteká při lepení ..
Jako lepší, avšak nikoli nejlepší se umístil XPS použitý pro gondoly motorů Aero Ae-145 a FMA IA 58 Pucará, tedy oranžový XPS Bachl.
Jeví se jako méně "mastný" než předcházející, lépe se s ním pracuje při lepení, ovšem při obrušování je potřeba být opatrnější, má tendenci se tzv. zatrhávat, na tavnou pistoli reaguje vyhovujícně, zdá se mi však pružnější ( gumovější :-)) - použitelný pro motorové gondoly, popř. trup..
O něco lépe před předešlými je na tom modrozelený - tyrkysový XPS Fibran, který jsem použil na části trupu i ocasní plochy u Dornier Do-18.
Materiál je sušší, lépe opracovávatelnější, výborně spolupracuje s pilou a tavnou pistolí, dobře i s purexem a lepidly, dobře se brousí, je pevnější, jen je oproti ostatním o něco křehčí..
Používám ho na křídla, gondoly motorů, ale i na trup jako takový bez nějakých výčitek..
Jeho nevyšším bratrem však, a u mě na špici zůstává nejlepší růžový XPS Baumit Austrotherm.
Baumit Austrotherm má ze zmíněných nejlepší "modelářské" vlastnosti - hodnoceno mýma očima.. :-)
Je suchý ( nemastný ), výborně se opracovává, jeho pevnost ( ne pružnost nebo křehkost ) je výborná, výborně spolupracuje s tavnou pistolí, s odporovou pilou i s purexem a jinými lepidly.. Prostě taková jednička z toho co používám.
Použitelná snad na všechno, tedy všechny části letadla, doplňků včetně pilotů....
Já osobně jej nejčastěji používám na trupy, abych spotřeboval ty méně vhodné XPS na věci jim vyhovující..
Podotýkám - je to jen můj subjektivní pohled na tyto materiály a názory ostatních se mohou klidně lišit a já je respektuji.
Mým cílem bylo spíš "poradit" nebo "osvětlit" začínajícím modelářům, kteří chtějí jít směrem XPS, který materiál se k čemu hodí víc svými vlastnostmi a který by je mohl spíš od této cesty odradit.
Potažením XPS materiálů ve finální podobě kloboukovým papírem tento materiál neuvěřitelně zpevní a povrch po uschnutí lze později opatrně stříkat ( v malých vrstvách ) jakoukoli barvou při vcelku zanedbatelném nárustu hmotnosti..
Já pokud nezápasím s nárustem hmotnosti o nějaký ten gram, nejprve kloboukový papír ještě před finálním nátěrem napenetruji..
Při použití u vodouchů / hydroplánů / to dělám pravidelně někdy i ve dvou vrsvách..
P7041851.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one