Oldřich Sova

Oldřich Sova

Oldřich Sova alias OwlCastle aneb Sovička
Oldřich Sova
OwlCastle@seznam.cz
Nacházíte se na stránkách RC modelaření ...

Stránky se průběžně doplňují podle tvorby modelů

Mistel DFS 230 & Bf-109E.JPG
Douglas DC-3 / C-47 Skytrain
Měřítko: 1/15
Rozpětí: 1930 mm
Délka: 1310 mm
Hmotnost letová: ..... g
Plocha křídla: 61,3 dm2
Plošné zatížení: ..... g/dm2
Motor: 2ks .............ot./V
Vrtule: 2 ks.........
Serva: ............
Regulátor: 2 x HobbyKing 30A Modrá Série
Vysílač: Hitec Eclipse s Assan X8-2,4GHz + přijímač X8 R6 6Ch 2.4GHz
Baterie: 3S LiPol Zippy 3000mAh
Jak již jsem psal, tohle letadlo mi padlo do oka.
Navíc to byl takový na americké letadla pěkný tažný americký válečný kůň, tak jsem se rozhodl, že si ho postavím.
Aby vypadal ladně a elegantně i ve vzduchu, rozhodl jsem se pro větší velikost rozpětí než jen okolo metru. Zvolil jsem měřítko 1:15 tudíž o rozpětí kolem dvou metrů.
Tentokrát jsem zvolil XPS polystyren a metodu vyřezávaných dutin částí trupu pro lehčí konečnou váhu modelu.
Jak jsem psal, neváhal jsem ani chvíli a pustil se do projektu a v Corelu vytvořil plán, tedy třínáhled s řezy a žebry, ten jsem zvětšil na požedovanou velikost, tedy patnáctinu velikosti skutečného.
Nelenil jsem a vytvořil jsem si žebra na dutinové řezání trupu a pustil se do toho.
Jako vždy jsem zvolil tenký pozinkovaný plech, s nímž mám /naproti ohlasům ostatních/ nejlepší výsledky a kladné zkušenosti, záleží však na povrchové úpravě hran, po kterých klouže řezný drát a tloušťce plechu - tenší je lepší / ideál 0.8-1 mm/..
No a to se mi později hodilo při "relaxaci" na chatě na Braníškově ( naštěstí jsem si toho na ty dva dny vzal s sebou víc, než bylo potřeba ). Relaxuji hold jiným způsobem - mě daným..
Na XPS blok požadované šířky / u tohoto dvoumetru tl. 100 mm / jsem si rozkreslil opět obrysy trupu, podélné a příčné osy a vyřízl si pilou požadované velikosti XPS bloků pro konečné pálení dutinových částí trupu..
A potom v mezichvílích broušení dvou trupů letadel jsem se občas "utrhl" a vypálil jednu část trupu tohoto většího letadla.. :-)
A nakonec jsem ho zvládl celý.
Po návratu z modelářského víkendu jsem byl zvědavý jak ten trup ( neopracovaný ) vypadá složený, tak jsem ho rozložil na stolku a vyfotil si ho.
Po pokochání jsem ho vložil do igelitového pytle a uložil na pozdější dokončení.. Nejprve Dofluga potom Henschela a pak teprve dalšííí..
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- šablony a plán
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- řezání trupu
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- celková velikost trupu
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- jiný pohled
Ač se zdá, že jsem zastavil ve výrobě, je to jinak..
Vymýšlím nejvhodnější způsob vysouvání podvozku a případné další dodatky, které bych po slepení trupu již horko těžko dodělával a páchal, hlavně v tom trupu by to nějak nešlo..
Přes to jsem však během volných chvilek usoudil, že to chce i změnu na ocasních plochách..
Rozhodl jsem se, že použiji místo používaných deskových ploch, nově a do budoucna i trvale profily a to NACA 0006 - NACA 00013.
Pro stroj téhle velikosti už by to bylo z depronu ač vyztuženého nevzhledné..
Tak jsem tedy udělal další krůček vpřed.
Navíc z řezání trupů a křídel vždy zbude docela velký odpad a tak nějak je "škoda" jej bezhlavě vyhazovat..
Tak jsem zasedl, namaloval si a vytiskl plochy výškovky a směrovky a zvolil si velikost a tloušťku žeber.
Na směrovku jsem použil kořenové NACA 0004 a koncové NACA 0008 a u výškovky kořenové NACA 0006 a koncové NACA 0009.
Žebra jsem vytvořil opět z tenkého pozinkovaného plechu..
Někteří tvrdí a šíří názory, které moje praxe s kovovými profily při řezání popírá..
Nechci šířit moje zkušenosti, ani popírat šířené názory, ale....
Kovové - plechové žebra ( jakákoli a čehokoli ) mají pro správnou vlastnost při řezání nějaké zásady, které jsou-li dodrženy vyřežou křídlo, kormidla, ale i dutinový trup naprosto perfektně!
Zásadou je použít co nejtenší plech, já používám pozinkovaný od 0,5-1 mm.
Další zásadou je perfektně vyhladit povrch a vybrousit /vypilovat/ a odstranit tzv. grót.
Já jeným jehlovým pilníčkem zahlazuji žebra z boku, jako bych brousil ostří nože a kluzný povrch zkouším na hladkost prstem.. Při častějším tvoření žeber je to potom několika minutová rutina.
Styčná plocha s řezacím drátem musí být perfektně hladká, tím je zaručen úspěch.
Tímto vybroušením je zabráněno i tzv. ochlazování drátu, dosedací plocha drátu je tak malá, že je ochlazování zanedbatelné.
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- směrovka
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- výškovka
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- velikost a dutiny trupu
Douglas DC-3

Douglas DC-3

- lepení polovin trupu
Chceme-li pálit velké - dlouhé kořenové žebro proti krátkému koncovému, je lepší koncové udělat proti nákresu poněkud širší, neboť pochopitelně propal drátu při pomalejším posouvání je poněkud větší..
Všechny zkušenosti se získají praxí, potom je to jen rutina..
Při dodržení těchto zásad je úspěch jistý..
A jedna důležitá zásada pálícího drátu!
Je nutné a to vždy po dokončení každého výpalu pečlivě drát za tepla otřít starou hadrou ( lněnou, bavlněnou apod. ).
Nevznikají potom kapky a škvarky na výpalech.
Po vyrobení žeber ocasních ploch jsem se hned pustil do jejich vypálení.
O víkendu jsem s rodinkou zajel na chatku na Braníškov, vzal si s sebou malou odporovou pilu, zbytky XPS polystyrenu, žebra, tavnou pistoli a zdroj.
Ve chvílích jsem v "polních" podmínkách při odpolední kávě připravil provizorně pilu a pustil se do vypalování.
Na "odpadní" XPS vhodné velikosti jsem přilepil tavnou pistolí žebra a huráá..
Zanedlouho vypadávaly vyřezané části jedna za druhou..
Tak kormidla už bych vypálené také měl.
Po návratu jsem doma v týdnu ještě vypálil středovou část hlavního křídla a polotovary na gondoly motorů.
DC-3

DC-3

- provizorní podmínky při dovolené
Řezačka

Řezačka

- v podnínkách na chatě
DC-3

DC-3

- výřezy motorových gondol
Dakota

Dakota

Motorové gondoly
Po krátkodobém přerušení práce na Dakotě, jsem se opět pustil při odpolední kávě do činnosti, ženě né zrovna vyhovující - do vytváření barevného polystyrénového prachu na balkóně při broušení tvaru vyříznutých motorových gondol.
A jak už to u mě bývá, vzal jsem toho při jednom nepořádku víc.. :-)
Ono to potom méně často ostatní členy rodiny tzv. prudí... :-)
Jsem rád, že mám tak tolerantní ženu k mému ne zrovna sterilnímu a bezprašnému koníčku..
Motorové gondoly jsou tedy nachystané pro další práci, kterou spolu s kormidly budu vytvářet později, tedy vydlabání dutin motorových gondol pro motory a podvozek, vypálení profilu křídla do gondol pro nasazení na křídlo, instalaci přepážek pro motor a podvozek, poslepování a potažení všeho kloboukovým papírem..
Zde musím oproti motorovým gondolám na Aero C-3B, které jsem tvořil společně při jednom nepořádku i s ostatními podotknout, že extrudovaný polystyren Fibran ( světle zelený nebo spíš zelenomodrý ) je mnohem lepší jak na opracovávání, tak na lepení, než ne zrovna vhodný zmíněný Roofmate SL-A ( světle modrý ) použitý na zmíněném C-3B.
P7041851.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one