Oldřich Sova

Oldřich Sova

Oldřich Sova alias OwlCastle aneb Sovička
Oldřich Sova
OwlCastle@seznam.cz
Nacházíte se na stránkách RC modelaření ...

Stránky se průběžně doplňují podle tvorby modelů

Mistel DFS 230 & Bf-109E.JPG
Doflug D-3802 /J-401/
Měřítko: 1/9
Rozpětí: 1133 mm
Délka: 1036 mm
Hmotnost letová: 1499 g
Plocha křídla: 19,4 dm2
Plošné zatížení: 77,32 g/dm2
Motor: EMP C3536 910ot./V
Vrtule: 10x8,25 čtyřlistá
Serva: 4 x HobbyKing 939MG Metal Gear
Regulátor: HobbyKing 40A Modrá Série
Vysílač: Hitec Eclipse s Assan X8-2,4GHz + přijímač X8 R6 6Ch 2.4GHz
Baterie: 3S LiPol Zippy 5000mAh
Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802 J-401
Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802 J-407
Doflug

Doflug

výřezy polovin trupu
Doflug

Doflug

s výpaly žeber
Při brouzdání po svých DVD jsem se dostal do složky Švýcarsko a zaujal moje oči stroj Doflug D-3802 J-401.
Při pohledu na něj vás nejprve zaujme jeho koncepce..
Trup vpředu alá Spitfire, křídlo alá Mustang P-51D, směrovka alá Mustang, výškovka alá Zero a kabina alá Messerschmitt Bf-109...
Prostě stroj pro udělání.. Spleť všeho..
No nepostavte něco takového, navíc méně okoukaného a známého. Pochopitelně při troškách volna, kdy se lidé nudívají u televizorů (kde stejně nic pořádného není) a podobně, já si nakreslil a zvěšil plán do velikosti 1:9. Zajímavé je i v tom, jak malé má rozpětí oproti délce trupu a navíc jeho první „kamufláž“, která byla vidět na kilometry daleko.. :-)
A to vše stačilo k tomu, abych se nastartoval pro naplánovaní jeho stavby. Trup jsem v tomto případě ještě zvolil v metodě broušení z bloku XPS. Při relaxaci na zahradní chatě nedaleko bydliště, kam jsem si s sebou vzal vhodné bloky XPS a obě poloviny trupu si zhruba obrousil.Hold relaxuji jiným způsobem..
Později doma na balkoně jsem trup dobrousil do finálního tvaru a zhotovil matrice žeber křídel..
Doflug

Doflug

vypálení negativů žeber
Doflug

Doflug

hrubé broušení trupu
Doflug D-3802

Doflug D-3802

přetmelený a zabroušený trup
Doflug

Doflug

hrubý výřez křídla
Později jsem v trupu vyřezal pro křídla výřezy koncových žeber, doladil do hladka povrchovou úpravu, doladil finální tvar kabiny a mírné nedostatky po vypalování žeber trupu zatmelil šlehaným tmelem.
Teď zatím dosychá.
Během dalších dnů jsem si nachystal - sestavil automatickou řezačku křídel, propočítal na papír míry, nachystal polystyren a začal vypalovat křídla ze čtyř kusů, podobně jako kdysi na P-51D, jen s tím rozdílem, že tady se zvětšila křídla z důvodů použití měřítka 1/9.
Křídla se mi podařila vypálit vcelku rychle, avšak když už jsem měl výpočty a rozdělanou řezačku, vypálil jsem též křídla pro Henschel Hs-129. Trupy jsem taky dělal souběžně, tak při jednom nepořádku a práci jsem zmákl souběžně i obě křídla.
No a potom následovalo sestavení křídel Dofluga, ta pro Henschel jsem odložil na později..
Odříznul jsem z výřezů náběžnou část a místo té odříznuté polystyrenové jsem nalepil balsovou náběžnou hranu a po zaschnutí hladce obrousil. Taktéž jsem to udělal s odtokovou hranou, opět odřínul tak 25mm polystyrénového odtoku a místo něj nalepil balsovou odtokovou lištu. Po zaschnotí opět obrousil.
No a jelikož jsem si řekl, že by to mohlo mít i podvozek - funkční, tak jsem vydlabal otvory na kola a vylepil proužky přeříznuté PET lahve ( od mléka )..
Později jsem si však uvědomil, že je to zcela zbytečné, neboť pevná a rovná plocha, která by se dala používat jako RC letiště nám tu chybí.. Vynahrazuje nám ji však mnohonásobně krásná příroda kde létáme hodem z ruky a přistáváme do trávy tzv. na břicho..
Tak ve finále výřezy asi přelepím depronem a potáhnu / pro možné případné budoucí použití podvozku /.
Obě poloviny slepených křídel jsem zúhloval na úhlové pile a slepil spolu k sobě pod úhlem 6°.
Po doschnutí slepu jsem udělal shora zářez ulamovacím nožem na vlepení tenké vázací pásky / paletové utahovačky /, zastřihl požadovanou délku obou pásek, přetáhl jsem je dispersním lepidlem Pattex Wood a obě postupně vmačkal do zářezu nože a u středu křídel v úhlu přilepil k sobě.
Ze spodní strany křídel jsem udělal výřez /vypálením pájkou/ na smrkové lišty, zpevněné k sobě v úhlu plátky tenké 0,8 mm překližky a prolil vše vteřinovým lepidlem.
Po zaschnutí lepidla jsem tohle smrkové Véčko vlepil do zářezů Purexem, přelepil maskovací páskou a nechal opět proschnout..
Doflug

Doflug

zaříznutí křídla
Doflug -

Doflug -

nalepení náběžné a odtokové hrany
Výztuha

Výztuha

křídla Doflug stahovací páskou
Doflug -

Doflug -

výztuha smrkovým nosníkem
O pár dní později přišlo odříznutí vypěněného Purexu, přebroušení a přetmelení celého křídla šlehaným tmelem..
Po zaschnutí tmelu přišlo zase jeho přebroušení.
Mezi chvílemi volného času /kterého mi opravdu nezbývá/ třeba u odpolední kávy jsem se pustil do tvorby zbraní umístěných u tohoto letounu na křídlech.
Jednalo se o dva 20 mm kanóny. Tak jsem se pustil do jejich výroby. Dvě odpolední kávy a byly hotovy..
Ještě elektroniku do nich zabudovat a jsou komplet nachystané..
Jiné dny jsem si o přestávkách v práci vysoustružil na stojanové vrtačce kužel, osadil ho dutinkami pro zajištění a zalepil.
Teď naposledy jsem tvořil z XPS spodní a boční lapač vzduchu a podkřídelní chladiče..
Při tvorbě kopyta kabiny jsem se zapotil.. Vybral jsem si vcelku slušný a tvrdý kousek dřeva..
Nahrubo jsem si jej opracoval a o mezifinální opracování jsem raději požádal známého stolaře / Ivana Brandstettra / aby mi podle předkreslení ten kus trámku zaříl do úkosu..
Za pár dní jsem dořezal čelo a další čelní úkos na kabině, přebrousil vše do jemna a kabinu předkreslil..
Nakonec až jsem se chystal jít kabinu "upéct", zjistil jsem, že trámek těchto rozměrů nenacpu ani do 2l PETky od Coca Coly.. Tak jsem poprosil spolupracovníka / Karel Gabriš / jestli by mi zbytečných 2,5 cm na spodku soklu neodřízl na pile..
No a teď mám již kopyto připravené k pečení..
Doflug

Doflug

vyhloubení na kolečka
Doflug

Doflug

detail kolečka
Křídlo shora

Křídlo shora

Doflug
Křídlo zespod

Křídlo zespod

Doflug
Následovalo dokončení křídla..
Překreslil jsem si umístění a tvar křidélek na křídlo a vyřízl je pilkou a nožem. Vše jsem olepil tenkou 0.8 mm překližkou, vlepil panty a pro zpevnění polepil opranou papírovou páskou / od lepidla / pomocí Pattexu.
Vlepil jsem páky a pustil se na hloubení otvorů pro serva křidélek a jejich kabeláž, kabeláž kanónů a pozičních světel na křídlech. Po dokončení jsem vlepil na konce křídel blikající LED zelené a červené barvy, odlil si na poziční světla pomocí plasteliny a sádry kopyto a po jeho vyschnutí si na ně "upekl" skla.
Vzápětí jsem se pustil do tvorby kabiny..
Nejprve jsem si nachystal kopyto na "pečení" kabiny z PET lahve od CocaColy.
Kopyto jsem natlačil do PET lahve, přes pružiny v otvorech v kopytě jsem vypnul stěny lahve prkénky a vložil do předehřáté horkovzdušné trouby na 6-10 sekund, čímž se lahev pěkně vytáhla přes kopyto..
Doflug

Doflug

sání
Doflug

Doflug

podkřídlové chladiče
Doflug

Doflug

kužel
Doflug

Doflug

detail kužele
Vše jsem nechal schladnout, předkreslil jsem si lihovou fixou rámování kabiny a odřízl potřebnou část kabiny..
Výsledek je vidět na fotografiích.
Následovalo vytvoření - elektrifikace kulometů..
Do papírových dutinek jsem vtáhl dva tenké drátky, na jejichž konec jsem připájel suprasvítivou LED diodu jantarové barvy a opatrně vtáhl pomocí drátků do papírové dutinky /kulometu/.
Drátky zastřihl a na jejich konce naletoval dva 2 mm banánky na pohonné baterie, opatrně vsunul dovnitř, odizoloval od sebe papírkem, natlačil vatu a zakápl sekundovým lepidlem, čímž vznikl pevný soklík..
Do míst v křídle jsem do náběžné hrany vyvrtal dva otvory na 2 mm dutinky protáhl jimi drátky, naletoval je na dutinky, ty jsem nasadil na "kulomety" a opatrně je zatlačil opatrně dovnitř do míst a úhlu, v jakém měli být a opět vše zalil vteřinovým lepidlem a postříkal aktivátorem..
V křídle jsem vytvořil zářez ulamovacím nožem, drátky jím protáhl ke středu křídla a zalepil..
Osadil křídlo kulomety a pitotovou trubicí, zkontroloval úhly a připravil křídlo k potahování kloboukovým papírem.
Doflug

Doflug

odlévání kopyta konce křídel ze sádry pomocí plastelínového otisku křídla..
Doflug

Doflug

sádrové kopyto konců křídla s "upečenými" kryty
Doflug -

Doflug -

kanóny a Pitotova trubice
Doflug

Doflug

znázornění elektrifikace kulometů /optokulometů/...
Nejprve jsem ponatíral penetrací křídlo.
Po jeho zaschnutí jsem se pustil do potahování...
Nejprve jsem si nahrubo vystřihl 4ks potahu podle křídla. Potom důkladně ponatíral křídlo Herkulesem, vzal potah, položil jej na kachličky na zem v koupelně hladší stranou dolů a zkropil několikrát mlhou z mechanického rozprašovače tu hrubší stranu, až papír nasál, zvlhnul a tím ztmavnul.
Teď začíná potahovací taneček...
Papír nesmí být vlhký dlouho, má tendence se rozpadat.. Takže uchopil jsem papír za okraje, přiložil na jedné straně ke křídlu tou hrubší stranou a opatrně pokládal tak, aby se jen navaloval na vrstvičku lepidla a nenechával bubliny a sklady..
Potom ještě přilnutý papírový potah přejíždím opatrně /dosti opatrně/ suchým molitanem abych jej vyhladil a přitisknul, ale tak abych ho nepotrhal. Záhyby přes křídlo přetřu Herkulesem naneseným štětečkem a popřitlačuji..
Tento postup se opakuje stejně i na druhé polovině křídla a taktéž odspodu..
Důležité je potahování nepřerušovat a udělat celé křídlo naráz..
Takto potažené křídlo necháme někde opřené tak, aby okolo proudil volně vzduch ale pozor !!!
Nikdy nesušte na slunci nebo na topení !!
Křídlo by mělo tendence se zkroutit.
Po zaschnutí křídlo až neuvěřitelně zpevní.. Polystyren se neškrábe a kdejaké stéblo křídlo nepropíchne..
Křídlo Doflug

Křídlo Doflug

zelektrifikované a nachystané na potahování..
Kabina Doflug

Kabina Doflug

- upečená kabina Doflug D-3802
Kabina Doflug

Kabina Doflug

s naznačeným rámováním..
Kabina Doflug

Kabina Doflug

s předchystaným kokpitem a pilotem..
Přečnívající papír jde po zaschnutí krásně odstranit a do ztracena zahladit jemným smirkem, tak jako přebrousit nějaký přehyb, více vrstev, překladů apod.
Potah jsem tedy doladil k dokonalosti, opět přetřel penetrací a po zaschnutí se pustil do předkreslení tužkou budoucích znaků a kamufláže..
Po předkreslení jsem se pustil do kresby švýcarského znaku, červeno bílých pruhů a nakonec šedého podkladu..
Mezi zasycháním barev jsem odstranil vybroušenou polystyrenovou kabinu z trupu a vytvořil palubní desku a prostor kokpitu..
Zkusmo usadil pilota a přiložil kabinku, bude to moc pěkné...
Hned druhý den jsem se pustil do výroby vnitřního prostoru pro pilota - kokpitu...
Vyřízl jsem si z depronu opěrku hlavy a podpěru.. Kožený polštář chránící hlavu, opěradlo sedačky, paže, ruce, knipl a pustil se do kmpletace.
Po kompletaci jsem natřel kompletně vnitřní prostor, paže, ruce, knipl a vše okolo..
Teď již zbývalo vyrobit palubní desku, takjsem neváhal a pustil se do toho.
Vyhledal jsem vzhled originálu a začal v Corelu tvořit..
Doflug

Doflug

poziční světla na křídlech
Křídlo Doflug

Křídlo Doflug

při počátku potahování..
Křídlo Doflug

Křídlo Doflug

- potažené připravené na schnutí..
Doflug

Doflug

opracovaný potah a první nátěry znaků a pruhů..
Křídlo Doflug

Křídlo Doflug

celkově natřené švýcarskými znaky a pruhy..
Doflug

Doflug

natřené křídlo..
Doflug

Doflug

potažení lože hlavního křídla
Kokpit Doflug

Kokpit Doflug

- počátek tvorby
Rozhodl jsem se pro prostorovější a nakonec zvolil i fototisk..
Vytvořil jsem si přístroje samostatně s průhledným pozadím, nakreslil hlavní panel, po něm představěný čelní panel a spodní panýlek..
No a naposledy vpravo světlý vystouplý panel a trojúhelníkovou plošku se žlutou kontrolkou na čelní představěný panel (vlevo).
Každý panel jsem předkreslil kontrolkami, přepínači a páčkami.
Na míste pro přístroje jsem udělal tenké bílé obrysy, aby bylo vidět, kam je později nalepit..
Provedl jsem několik tisků a nakonec mě napadla myšlenka vytisknout to na fotopapír..
To bylo správně!!
Vypadalo to moc hezky a navíc hezky ostře..
Ovšem tím jen mravenčí práce začala.
Povystřihovat přístroje, panely a desky kokpitu bylo dosti zdlouhavé - hlavně ty přístroje - budíky..
Potom už se jen vrstveně lepily desky palubovky na sebe a na sotva viditelně označená místa přístroje - budíky..
Doflug D-3802

Doflug D-3802

přístrojová deska
Doflug

Doflug

dotváření cockpitu
Doflug

Doflug

před potahováním trupu kloboukovým papírem
Doflug D-3802

Doflug D-3802

potažení ocasní části
Po slepení mě napadlo trošku to zprostorovatět a tak jsem zkusil vytvořit 3D páčky, kontrolky a přepínače nanesením kapiček disperzního lepidla, které zasychá do průhlednosti..
A ... Podařilo se!
Přístrojovou desku jsem vlepil do kabiny, potáhl horní (hřbet) část panelu a nalepil boční panely do kokpitu..
Pilotovi vytvořil ruce, rukavice, zaměřovač a knipl..
Poslepoval jsem vše podle svých představ, ponatíral, přilepil a připravil trup na potažení..
Nejprve jsem však ještě vytvořil uchycení a aretaci hlavního křídla k loži křídla ve trupu.
Do náběžné hrany křídla jsem vlepil uhlíkovou trubičku. Pro ní jsem z papírové pásky umotal dutinku a tu vlepil do správného místa v loži..
Do odtokovky uprostřed křídla jsem vyvrtal otvor pro nylonový šroub, otvor jsem vystužil taktéž papírovou trubičkou a do protilehlého místa v loži ve trupu vyvrtal /vypálil kulatinkou/ otvor na stolařský kolík, do něhož jsem vytvořil závit na šroub..
Je dobré po vyřezání závitu závitníkem prokapat otvor vteřinovým lepidlem, nechat vpít a zatuhnout a závit znovu proříznout. Tímto se otvor "dřevěných závitů" zpevní k neuvěření...
Po zaschnutí mě čekala již méně zábavná práce, potahování trupu kloboukovým papírem..
Pro mě tedy první pokus více tvarovaného trupu..
Křídla a trup DFS to byla paráda - rovinky..
Připravil jsem si tedy potřebné nástroje - papír, Herkules, nůžky, nůž, dva molitany, štětec, rozprašovač s vodou a tužku..
Vystřihnul jsem si střih na ocas a kýlovku a pustil se do toho..
Vlhkým molitanem jsem omyl (od prachu) místa budoucího potahování a štětcem začal nanášet a roztírat lepidlo do tenké vrstvičky..
Střih papíru jsem položil lesklejší stranou na dlažbu v koupelně a pomocí rozprašovače mlhou navlhčil kloboukový střih až do jeho nasátí, což způsobí ztmavnutí papíru.
A v této chvíli začíná boj jak s časem, tak vlastními emocemi.. :-D
Papír musíme opatrně uchopit a pomalu na trup přikládat tak, aby se tzv. jen navaloval na správné místo, nekrabatil se a hnal před sebou vzduch. Pochopitelně je to na cviku, který se získá časem..
Nicméně se to ale dá úspěšně zrealizovat..
Doflug

Doflug

potažení středové části
Doflug D-3802  kokpit.JPG
Doflug D-3802

Doflug D-3802

tmelení lože hlavního křídla
Doflug D-3802

Doflug D-3802

barvení trupu
Po správném, třeba i několikerém opravném nanesení potahového papíru jej přitlačujeme opatrně suchým molitanem k trupu..
Lze i opatrně roztírat.. Kloboukový papír má trochu výhodu v tom, že má vlákna všesměrově, tudíž jej lze i mírně (s lehkostí) tzv. formovat a protahovat. Při rádoby vznikajícím skladu z důvodu velké tvárnosti podkladu lze buď sklad nastřihnout a vzájemně překrýt nebo sklad molitanem přitisknout a později obrousit..
Po úspěšném pokrytí a vyhlazení pokračujeme v potahování dál tak, že vždy cca 5-10mm naneseného potahu přetřeme lepidlem a další nanášíme s překladem dále..
Po potažení trupu a jeho částí necháme trup někde VOLNĚ !!! uschnout - ne slunce, radiátor ani fén apod.
Po uschnutí budete koukat..
Papír bude vypnutý, hladký a trup, kormidla a křídla nejen mnohem pevnější, ale odolnější proti oděru a rýhám..
Přečnívající papír, překlady nebo faldy zabrušuji jemným smirkem a krásně se opracovává..
Já osobně ještě takto opracovaná potažená místa po zaschnutí přetírám penetrací ( nemusí se ), na níž opět po zaschnutí nanáším barvy - v mém případě Balakryl..
Doflug D-3802

Doflug D-3802

maskování páskou před nátěrem červenou
Doflug D-3802

Doflug D-3802

nabarvení červenou barvou
Doflug

Doflug

sací otvor
Doflug D-3802

Doflug D-3802

zakrytí a počátek nástřiku skvrn Airbrushem
Na křídlo jsem natáhl a nalepil maskovací páskou mikrotenový sáček, křídlo usadil a přišrouboval k trupu pro další práci - tmelení náběhu křídla v trupu..
Místa tmelení jsem opět otřel vlhkým molitanem a začal nanášet šlehaný tmel..
Vytmelil jsem též nepatrný rozdíl v loži křídla pro správné doúhlování s výškovkou a vytvořil náběh trupu na křídlo..
Model odložil a nechal nějaký den schnout..
Po zaschnutí jsem opatrně odšrouboval a sundal křídlo, dotmelil případné nedodělky a nechal tmel opět zaschnout..
Po zaschnutí jsem jej do hladka obrousil a potáhl kloboukovým papírem stejným postupem jako výše zmíněným..
Zabrousil, přetřel penetrací a čekal na zaschnutí pro pozdější dokončení a nátěr..
Mezitím jsem vytvořil další "bižuterii" jako výfuky a jejich kryt, pravé boční sání s mřížkou, natřel kování kabiny zevnitř, anténu, malé sací výstupky na nose a podobně.
Vše jsem postupně poslepoval a nalepil na svá místa, natřel a přistoupil k dalšímu kroku..
A to byla chvíle, kdy bylo potřeba s modelem po krůčkách postupovat dál, tedy blíže k cíli.
V mém případě nekonečné natírání modelu...
Vysvětlení je jednoduché, ale práce natírání nekonečná.
Jelikož jsem si zvolil onu mému oku nejhezčí kamufláž, zadělal jsem si na delší natěračskou činnost.
Pustil jsem se tedy do natření modelu i křídla základní tmavší šedou barvou, to bylo v pohodě, druhou vrstvu ani nebylo potřeba dávat tak silnou, jen lehce přetřít. Po zaschnutí jsem si tužkou předmaloval umístění kamufláže jiných barev ..
Ale.. Potom to přišlo...
Nevím proč a jak je to možné, ale zrovna bílá a červená barva Balakryl má problémy s krytím a bílá až natolik, že jsem nakonec zvolil něco, co bych asi ani nezkusil - tudíž netušil, že to lze udělat..
Začal jsem tedy bílou a po asi šesté vrsvě jsem zjistil, že roste nejenom váha modelu, ale i viditelně "nános", což se mi přestalo líbit.. Práci jsem odložil a přemýšlel jsem..
Co by to udělalo, kdybych to přestříkl sprejem na auta?! Přiznám se, že se mi ten nápad moc nezamlouval, nerad bych, aby mi jeho tzv. žravé vlastnosti "sežrali" trup a křídlo.. Navíc jsem netušil, co to může udělat s vodouředitelnou barvou v podkladu...
Přece jen by vyšly desítky hodin práce v niveč..
Ale neváhal jsem, vzal bílý spray, trup přelepil maskovací páskou a mikrotenem.
Vzal spray, trup a vyrazil ven, abych to mohl vyzkoušet..
Opatrně jsem provedl slabé nástřiky a nechával zasychat, aby mi barva nestékala. Po asi třetím slabém nástřiku bylo hotovo a já šel s modelem do tepla, aby nástřik lépe proschnul.
Trup jsem stále sledoval jak bude reagovat a k mému údivu "PAR8DA" - nic, nic se nedělo až do úplného proschnutí..
Nádhera! Jde to!
Samou radostí jsem odstranil maskování a opravdu pěkné, jen místy se pod maskovací pásku lehce dostala barva z důvodu ( asi ) ochlazení při vstupu ven, kdy se místy mírně odlepila.
Avšak červená barva to zakryje - myslel jsem si..
No a opět stejný problém - kryla málo i přes to, že kryla daleko víc než bílá..
Přelepil jsem zase maskovací páskou trup a pustil se do nátěru zmíněnou červenou slabě krycí barvou..
Dal jsem postupně tedy 4 vrstvy a už to bylo vcelku dobré, zdlouhavé, ale dobré..
Jen se opět barva dostala lehce pod pásku. Přemaskoval jsem tedy opět trup páskou a mikrotenem a šel ještě jednou lehce stříknout bílou.
Doflug D-3802

Doflug D-3802

dokončení nástřiku skvrn
Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802 dokončená kamufláž
Poziční světlo

Poziční světlo

levé
Poziční světlo

Poziční světlo

pravé
Jakmile barva oschla, vzal jsem kabinu a vlepil ji na trup, čímž jsem dokončil vizuálně celý trup..
A teď nastala situace se zelenými fleky kamufláže, kdy jsem byl postaven před další rozhodování..
Buď fleky namalovat štětcem, což by ovšem způsobilo ostře ohraničené skvrny, a tím menší maketovost nebo koupit sprej a zkusit to s ním, což by mohlo při nezdaru doslova nevratelně znehodnotit celou práci, protože sprej má velký rozptyl anebo konečně zkusit použít Airbrushovou pistolku, která mi leží více než rok ve skříni..
Posečítal jsem zápory, klady, možnosti a rizika.. a nakonec jsem první možnost "štětcem" zamítl a rozhodovalo se mezi sprejem a Airbrushem..
Rozhodla drogerie za mě - byla v ní týden dovolená.. Asi to tak mělo být.
Takže Airbrush, jenže toto rozhodnutí přinášelo další úskalí - nemám kompresor se zásobníčkem ( vzdušníkem )..
Tak jsem prošel nějaké stránky, ale bylo to pro občasné použití na můj vkus vcelku dosti drahé..
Tak zbyla druhá volba, zůstet v práci déle, nechat si dovést manželkou model a stříknout to v práci - a tak se nakonec i stalo..
Tak jsem také druhý den učinil, opět si pozakrýval části modelu a pustil se do toho..
Šlo to hezky, až parádně..
První zkušenost s Airbrushem.. Paráda !!
Umí tenké čáry a obrysy, ale i plošnější nástřik a funguje i na Balakryl.
Po hodince jsem měl vše vcelku podle svých představ. Druhý den jsem si vytvořil již poslední - masku na nástřik číselného označení stroje a opět bílým sprejem opatrně stříknul a model vzal na víkend domů..
Teď mi už jen zbývá zhotovení plošných spojů optokulometů a pozičních světel, osazení táhel a serv ve trupu .....
Jsou to maličkosti, ale je jich ještě dost..
Koncové světlo

Koncové světlo

Poziční světla

Poziční světla

a optokanóny křídel
Výstřel kanónu

Výstřel kanónu

kokpit Doflug

kokpit Doflug

kabina Doflug

kabina Doflug

Dokončený

Dokončený

Doflug D-3802
Doflug D-3802

Doflug D-3802

viditelný výstřel..
Doflug D-3802

Doflug D-3802

Osázení elektronikou a servy byla otázka chvilky, vše jsem měl předchystané, jenom namontovat..
Horší již bylo vymyslet čím natřít kryty pozičních světel - nakonec mě napadla stará náplň "červená" do propisky s kapkou lihu.. Ejhle! Šlo to!
Ale zelená dělala nepěkné šmouhy, tak jsem po delším bádání prostě rozebral lihovou fixu a napuštěným vatovým vnitřkem se mi to podařilo
k mému údivu docela pěkně..
Potom již stačilo nechat připozaschnout a nalepit na konce křídel..
Delší dobu mi trvalo zhotovení poziční elektroniky /upřednostňuji udělej si sám před kup si /
a úprava elektroniky pro optokanóny. Kanóny měly přece jen jinou kadenci než kulomety...
Nakonec jsem to vyřešil jednoduše..
Zábleskový blikač pro poziční světla jsem udělal dvojmo a změnil u jednoho koncepci a bylo to.
Pozor při zábleskovém blikači, intenzitu, tedy spíš časovou periodu dosti ovlivňujě použití různých druhů LED diod.
Je potřeba zkoušet na již určených k tomu, které použijeme..
To mě vcelku zdrželo, zkoušel jsem na obyčejných a použil vysokosvítivé a měl jsem vystaráno na další laborovámí..
Nakonec se povedlo a já elektroniku vsadil do středu křídla, která se schová montáží do trupu..
Do kýlovky - směrovky jsem vložil koncovou LED oranžové barvy a elektronika byla hotová..
Pro větší maketovost jsem ještě vytvořil anténu a vedení ke směrovce a model byl konečně HOTOV !!
Doflug D-3802

Doflug D-3802

s identifikačním číslem J-401
Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802

Doflug D-3802

Ve čtvrtek přijel synovec a jelikož bylo opravdu hezky a slunečno, tak jsem v rychlosti vzal foťák, kameru, vysílačku a vše potřebné a...
Sedli jsme do auta a jeli k hradu Veveří na polítanec..
Synovec s Lavočkou a já s Doflugem..
Po cestě se k nám přidal i spolumodelář Vlasta a nebýt něho, nezalítalo by nic..
Já model měl moc těžký na zadek, synovec při výměně baterie ve vysílačce tuto přepóloval a odpálil.
Tak vlasně trochu smůla, ale napříště to bude lepší a doufám i s pořádným videem.

Doflug D-3802 /J-401/ ... obrazová dokumentace s popisem stavby modelu a zrychleným videem potahování kloboukovým papírem na odkazu níže..
Doflug

Doflug

Doflug
Doflug

Doflug

Doflug
Doflug

Doflug

Doflug
P7041851.JPG
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one